FANDOM

Britney Spears on Yhdysvaltalainen laulaja. Hän on tullut kuuluisaksi mm. Disney Channelin Mickey Mouse Club ohjelmasta ja sai vuonna 1998 levytyssopimuksen Jiveltä. BBC:n mukaan Britneyn levyjä on myyty 87 miljoonaa (2006!).

Elämä ja ura Muokkaa

1981-1997 Nuoruus ja uran alku Muokkaa

Spears syntyi 2. joulukuuta 1981 McCombissa Mississippin osavaltiossa ja kasvoi baptistiperheessä Kentwoodissa Louisianassa. Hänen isänsä James Parnell Spears työskenteli aikoinaan rakennusurakoitsijana ja hänen äitinsä Lynne Irene Spears on entinen ala-asteen opettaja, jonka äiti on Lontoossa varttunut englantilais-maltalainen, jolla on myös italialaista verta. Britneyllä on yksi veli, Bryan (s. 1977), joka toimii Spears-perheen managerina ja yksi sisko, laulajana ja näyttelijänä uraa luova Jamie Lynn. Lapsena Spears harrasti tanssia ja voimistelua yhdeksänvuotiaaksi asti, kilpaili useissa kilpailuissa ja lauloi kuorossa.

Spears esiintyi ensimmäisen kerran valtakunallisessa televisiossa vuonna 1992 kilpaillessaan The Star Search-ohjelmassa. 12-vuotiaana Spears liittyi Disney Channelin ohjelmaan The All New Mickey Mouse Club näyttelijäkaartiin ja oli ohjelmassa vuodet 1993 ja 1994. Ensimmäisellä kerralla Spearsia ei hyväksytty, mutta hän pyrki parin vuoden päästä uudestaan. Spears oli 12-vuotias roolin saadessaan, ja hän on sanonut sen ollen yksi parhaita kokemuksia elämässään. Samaan aikaan show’ssa esiintyivät myös nykyiset poplaulajat Justin Timberlake, Joshua Chasez ja Christina Aguilera, sekä näyttelijät Ryan Gosling ja Keri Russell.

1998–2000 ...Baby One More Time ja Oops... I Did It AgainMuokkaa

Baby One More Time (1)

Britney Spears kesällä 1999 Baby One More Time -kiertueen aikana.

Pari vuotta Mickey Mouse Clubin päättymisen jälkeen Britney Spears nauhoitti oman demonsa ja sai levytyssopimuksen Jive Recordsilta. Hänen debyyttialbuminsa ...Baby One More Time ilmestyi vuonna 1999 ja se sai kaksi Grammy-ehdokkuutta vuonna 2000. Albumi rikkoi kaksi ennätystä Yhdysvalloissa: Spearsista tuli nuorin artisti, joka debytoi Billboardin Hot 100 -albumilistan kärjessä ja nuorin, jolla on ollut samanaikaisesti ykköstila sekä Billboardin albumi- että singlelistalla.[1] Albumia myytiin 28 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti ja se pääsi neljätoistakertaisella platinallaan[2] maailman kaikkien aikojen 50 myydyimmän levyn joukkoon. Albumin menestyessä Spears aloitti ensimmäisen kiertueensa, ...Baby One More Time Tourin. Seuraavana vuonna hän sai neljä Billboard-palkintoa. Muutama vuosi myöhemmin internetissä syntyi kohu, jonka mukaan Baby One More Time -kappaleeseen on piilotettu takaperin viesti "mennään sänkyyn, en ole liian nuori" (Sleep with me, I'm not too young).

Toukokuussa 2000 Spears julkaisi toisen studio-albuminsa Oops!... I Did It Again. Spears rikkoi heti levyn julkaisuviikolla sooloartistin levymyynnin ennätyksen myyden huimat 1,319,193 kappaletta. Kokonaisuudessaan levy myi yli 20 miljoonaa. Levyn menestyneimmät singet ovat Oops!... I Did It Again, Lucky, ja Stronger. Levy myi kokonaisuudessaan 20 miljoonaa.[3] Kesällä 2000 alkoi Oops!... I Did It Again World Tour-kiertue. Spears esiintyi MTV Video Music Awards-palkintogaalassa esittäen kappaleet (I Can't Get No) Satisfaction ja Oops!... I Did It Again.

2001–2002 Britney, CrossroadsMuokkaa

Marraskuussa 2001 Spears julkaisi kolmannen albuminsa Britney, joka debytoi listaykkösenä Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Albumin suosio teki Spearsista ainoan naisartistin, jonka kaikki kolme ensimmäistä albumia ovat debytoineet ykkösenä Yhdysvalloissa. Albumia myytiin maassa yli 4 miljoonaa kappaletta,[4] vaikka albumin ainut menestyskappale maassa oli "I'm a Slave 4 U". Britney-albumia myytiin maailmalla 15 miljoonaa kappaletta.

Spears teki 7–8 miljoonan Yhdysvaltain dollarin sopimukset virvoitusjuomajätti Pepsin kanssa. Spears julkaisi myös toisen kirjansa, romaanin A Mother's Gift, jonka hän kirjoitti yhdessä äitinsä kanssa. Spears esiityi kolmannen kerran MTV Video Music Awards-palkintogaalassa esittäen kappaleen I'm a Slave 4 U suututtaen eläinsuojelujärjestö PETAn käyttämällä elävää pyton-käärmettä esityksessä. Myöhemmin samana vuonna Spearsin ihailijat säikähtivät, kun maailmalle levisi valheellinen huhu, jonka mukaan laulaja olisi kuollut auto-onnettomuudessa.[5]

Spears esiintyi vuonna 2001 Michael Jacksonin kiertueella Madison Square Gardenissa New Yorkissa. Spears ja Jackson lauloivat kappaleen The Way You Make Me Feel.

Britney Spears näytteli pääosaa elokuvassa Crossroads vuonna 2002. Elokuva menestyi kohtuullisesti, mutta kriitikot eivät arvostaneet Spearsin suoritusta. Elokuvassa Spears tulkitsi idoliaan Madonnaa tämän hitillä "Open Your Heart". Spearsin suhde laulaja Justin Timberlaken kanssa päättyi neljän vuoden jälkeen huonoissa väleissä vuonna 2002. Timberlaken kappale Cry Me a River on osoitettu Spearsille. Kappale ja sen musiikkivideo saivat aikaan kohun eron syistä. Kappaleen mukaan Spears oli ollut Timberlakelle uskoton.

Britney Spears

Britney Spears esittää kappaletta Me Against The Music NFL Kickoff Livessä 2003

2003 In The Zone Muokkaa

Vuonna 2003 talouslehti Forbes nimesi Spearsin maailman vaikutusvaltaisimmaksi julkisuuden henkilöksi. Spearsin neljäs albumi In the Zone ilmestyi marraskuussa 2003. Albumi erosi Spearsin aiemmasta tuotannosta enemmän R&B-vaikutteisella otteella. Albumi debytoi jälleen ykkösenä Yhdysvalloissa myyden 600 000 kappaletta jo ensimmäisellä viikollaan. In the Zonen suurimmaksi hitiksi muodostui "Toxic", joka nousi listojen kärkiin mm. Yhdysvalloissa, Norjassa, Isossa-Britanniassa ja Australiassa. Spears voitti kappaleesta "Parhaan tanssikappaleen" Grammy-palkinnon. Albumilla julkaistiin myös Madonnan kanssa tehty Me Against the Music. Albumia In the Zone myytiin kuitenkin "vain" 10 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti, mikä on vähemmän kuin Spearsin aikaisempia levyjä. Britney avasi vuoden 2003 MTV Video Music Awards - gaalan Christina Aguileran kanssa Madonnan kappaleella Like a Virgin. Hää-aiheisessa esityksessä Spearsin ja Aguileran lisäksi esiintyi myös itse Madonna. Esityksen lopulla Madonna ja Britney suutelivat. Tapauksesta nousi maailmanlaajuinen mediakohu, ja se sai osakseen sekä ihailua että paheksuntaa. Pian tempauksen jälkeen Spears ja Madonna julkaisivat singlenä Me Against The Music -dueton.[6]

2004-2005 Avioliitot, uskonto, ensimmäinen lapsi ja kokoelmalevyt Muokkaa

Spears meni naimisiin lapsuudenystävänsä Jason Alexanderin kanssa tammikuun 3. päivä, 2004 The Little White Wedding Chapel:issa Las Vegasissa . Liitto mitätöitiin sen kestettyä vain 55 tuntia.[7]

Kuukausia myöhemmin käynnistyi The Onyx Hotel Tour, joka keskeytettiin kesäkuussa Spearsin loukattua polvensa Outrageous -kappaleen videokuvauksissa. Kiertueen koreografia sai aikaan kritiikkiä ja sen sanottiin olevan soveltumaton pienten lasten silmille. Kiertue tuotti yli 34 miljoonaa dollaria.[8]

Syyskuussa Spears liittyi Kabbalah uskontoon ystävänsä Madonnan vanavedessä.[9] Spears erosi julkisesti Kabbalah uskonnosta vuonna 2006 ja sanoen verkkosivustollaan "En enää opiskele Kabbalahia, lapseni on uskontoni".[10]

Heinäkuussa 2004 Spears ja taustatanssijansa Kevin Federline menivät kihloihin kolme kuukautta ensitapaamisensa jälkeen. Federlinella on entisen tyttöystävänsä, näyttelijä Shar Jacksonin kanssa kaksi lasta.[11] Spearsin ja Federlinen suhteesta tehtiin Tositelevisio-sarja Britney & Kevin: Chaotic joka esitettiin UPN-televisokanavalla touko-ja kesäkuussa 2005..[12] Syyskuussa 2004 Spears ja Federline menivät naimisiin Studio Cityssä, Los Angelesissa. Yksityistilaisuudessa oli parikymmentä kutsuvierasta.[13] Häiden jälkeen Spears ilmoitti verkkosivustollaan ottavan aikaa perheen perustamiseen. Esikoinen Sean Preston Federline syntyi 14. syyskuuta 2005 Kalifornian Santa Monicassa keisarinleikkauksella.[14]

Womanizer Miami

Britney Spears esittää kappaletta Womanizer The Circus Starring: Britney Spears -kiertueella Miamissa 2009

Spears julkaisi ensimmäisen kokoelmansa Greatest Hits: My Prerogative 9. marraskuuta 2004. Kokoelma sisältää kaikki Spearsin singlet lukuunottamatta From The Bottom Of My Broken Heart kappaletta. Levyllä on myös kolme uutta kappaletta My Prerogative, Do Somethin' ja I've Just Begun (Having My Fun). My Prerogative nousi listaykköseksi Suomessa. Vuoden lopulla Spearsista tuli yksi parhaiten myyneistä artisteista maailmassa.

Marraskuussa 2005 Spears julkaisi ensimmäisen Remix-albuminsa B in the Mix: The Remixes.

2007 Toinen lapsi ja BlackoutMuokkaa

Muutamaa päivää ennen Sean Prestonin syntymäpäivää syntyi Spearsin toinen lapsi Jayden James Federline syyskuun 12. päivänä Los Angelesissa. Spearsin viides studio-albumi Blackout julkaistiin marraskuussa 2007. Albumin kappaleista singleinä julkaistiin Gimme More, Piece of Me, Break The Ice sekä Radar. Spears avasi vuoden 2007 MTV Video Music Awards-gaalan esittämällä kappaleen Gimme More.

2008 CircusMuokkaa

Vuonna 2008 Spears esiintyi CBS televisiokanavan ohjelmassa Ensisilmäyksellä esittäen vastaanottovirkailijaa. [15]

Syyskuun 7. päivä Spears avasi kolmannen kerran MTV Video Music Awards-palkintogaalan. Spears oli ehdolla kolmessa eri kategoriassa musiikkivideollaan Piece of Me. Hän voitti kaikki kolme kategoriaa jotka olivat parhaasta naisartistin musiikkivideosta, parhaasta pop-musiikkivideosta ja vuoden parhaasta musiikkivideosta. Spears voitti myös MTV Europe Music Awards -palkintogaalassa vuoden 2007 parhaan levyn Blackout ja vuoden 2007 parhaan artistin palkinnot. Spears ei päässyt paikalle vastaanottamaan palkintoja koska oli samaan aikaan The Circus Starring: Britney Spears - kiertueella.

Spearsin kuudes albumi Circus julkaistiin Spearsin 27-vuotissyntymäpäivänä 2. joulukuuta 2008. Levy myi viikossa 505 000 kappaletta ja nousi suoraan Billboard 200 -albumilistan ykkössijalle. Spears on ensimmäinen naisartisti jonka viisi levyä on noussut kyseisen listan ensimäiselle sijalle. Albumin ensimmäinen single Womanizer nousi Billboard Hot 100-singlelistan sijalle yksi. Se on Spearsin toinen Yhdysvalloissa sijan yksi saavuttanut single sitten ...Baby One More Time -kappaleen.

2009 The Circus Starring: Britney Spears ja The Singles Collection Muokkaa

Circus-albumin kolmas single If U Seek Amy julkaistiin maaliskuussa 2009. Neljäs single on Radar joka oli jo Blackout -albumilla.

Radar got you

Britney Spears esittää kappaletta Radar The Circus Starring: Britney Spears-kiretueellaan 2009

Miestenlehti FHM:n äänestyksessä Spears palasi maailman seksikkäimpien naisten listalle sijalle 12. Julkkislehti OK! listasi 10 maailman seksikkäintä vartaloa ja Spears oli listan ensimmäinen.

Spearsin maailmankiertue The Circus Starring: Britney Spears alkoi keväällä 2009 ja muun Euroopan lisäksi esiintyi myös Helsingin Hartwall-areenalla 16. heinäkuuta. Suomessa Spears vietti kuusi tuntia. Euroopan osion jälkeen kiertue palasi uudelleen Pohjois-Amerikkaan 22 esityksen ajaksi. Kiertue vietiin myös Australiaan syksyn lopulla esiintymään 11 kertaa. Circus on Spearsin ensimmäinen Australiassa käynyt kiertue.

Spears voitti elokuussa The Ultimate Teen Choice Awards -palkinnon. Palkinnon luovutti Miley Cyrus. Spears sai 7 ehdokkuutta vuoden 2009 MTV Video Music Awards -palkintogaalassa ja voitti syyskuun 13. päivä parhaan pop-musiikkivideon palkinnon videostaan Womanizer. Spears ei päässyt paikalle vastaanottamaan palkintoaan, koska oli samaan aikaan konserttikiertueellaan.

Vuoden 2009 lopulla Spears julkaisi toisen kokoelmansa The Singles Collection jonka mukana oli Spearsin kolmas Billboard Hot 100-singlelistan ykkös single 3. Kokoelmalevyn lisäksi Spearsin tuotannosta tuli myyntiin "Ultimate Fan Box Set" -kokoelma, joka sisältää Spearsin kaikki 29 singleä erikseen pakattuina. Kokoelman mukana tulee myös DVD-levy, jossa on kaikki Spearsin musiikkivideot kronologisessa järjestyksessä.

Spearsin kappale Womanizer sai Grammy-ehdokkuuden parhaan tanssikappaleen palkinnolle joulukuussa 2009.[16]

2010 Seitsemäs studioalbumi Muokkaa

Helmikuussa 2010 Britney äänestettiin seksikkäimmäksi persoonaksi musiikkialalla Billboardin nettisivuston kyselyssä. [17] Spears työstää parhaillaan seitsemättä studioalbumiaan. Se ilmestynee syksyllä 2010. Spearsin uuden levyn taustajoukoissa on ainakin DJ Tiësto. Spears suunniteli limited edition vaatemalliston Candie's merkille. Se julkaistiin heinäkuun alussa.

Diskografia Muokkaa

StudioalbumitMuokkaa

Muut AlbumitMuokkaa

Viittausvirhe: <ref>-elementti löytyy, mutta <references/>-elementtiä ei löydy

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki